KuvausKansakuntien kilpailuetu (The Competitive Advantage of Nations) pureutuu globaaliin liike-elämän kilpailuun. Teoksessa selvitetään esimerkiksi, minkä kansallisten tekijöiden avulla jotkin maat muodostavat hedelmällisen kasvuympäristön tietyille toimialoille, ja kuinka yritykset voivat - tai eivät voi - luoda kansainvälistä kilpailuetua kotipesästään käsin. Teos pohjautuu Porterin kansainvälisen kilpailukyvyn tutkimukseen, joka käsittää kymmenen maata ja yli sata toimialaa.Teoksessaan Porter pohtii muun muassa seuraavia kysymyksiä:- Miksi jotkin yritykset näkevät uusia kilpailukeinoja ja toiset eivät?- Miksi jotkin yritykset toimivat aikaisemmin kuin toiset?- Mikä saa toiset yritykset ennakoimaan muutoksen suuntia toisia paremmin?- Miksi nämä yritykset yltävät poikkeuksellisiin suorituksiin?Vastauksia etsitään Porterin uraauurtavien klusteri- ja timanttimallien kautta. Timanttimalli muodostuu neljästä perustekijästä, jotka muokkaavat yritysten kilpailuympäristöä joko edistävästi tai jarruttavasti: tuotannontekijäolot, kysyntäolot, lähi- ja tukialat sekä yrityksen strategia, rakenne ja kilpailutilanne. Koko klusterin kilpailukyky taas muodostuu timantin tekijöiden vuorovaikutuksesta
KuntoHyvä
SidontaSidottu
MyyjäBrahen Antikvariaatti
Painos1
NumeroituEi
SigneerattuEi
Sivumäärä879
ISBN139789511107545
ISBN109511107542